Priset Placebrander of the Year uppmärksammar insatser som genomförs för att stärka en plats attraktivitet, öka stoltheten samt locka invånare, besökare, evenemang, investeringar och etableringar. Det är ett nationellt pris som delas ut sedan 2013.
Linköping är nu finalist och uppmärksammas för arbetet med Framtidens stadskärna. I juni 2022 skrev 30 aktörer med verksamhet i Linköpings innerstad på en gemensam avsiktsförklaring om hur de tillsammans ska arbeta för stadskärnans utveckling.
– Det är fantastiskt roligt att vårt arbete med Framtidens stadskärna uppmärksammas nationellt och att vi nu är finalister till detta fina pris. Linköping är framtidsstaden - att vi är nytänkande kring hur vi tillsammans med förenings- och näringslivet utvecklar vår stadskärna är avgörande för en trygg, levande och attraktiv innerstad, säger Stefan Erikson,(M) kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
30 aktörer med samma mål
Målet med arbetet i Framtidens stadskärna är att skapa en innerstad som är attraktiv, nu och i framtiden. En rad olika samverkansinitiativ pågår, bland annat en bättre samordning av grävarbeten så att störningarna minskas, planering så antalet boende och verksamheter i stadskärnan ökar och nya tekniklösningar som tillsammans med universitetet tas fram för att öka trygghet i innerstaden. Samverkan i Framtidens stadskärna var också en del i att Linköping, som första svenska stad, fått priset iCapital Awards och utnämnts till ”European Rising Innovative City”.
– Genom Framtidens stadskärna jobbar vi tätare tillsammans för att göra Linköpings innerstad ännu bättre. Genom att skapa fler bostäder och arbetsplatser lockar vi fler människor till stadskärnan, det har positiva effekter både för näringslivet och för den upplevda tryggheten i stan. Det är kul att vårt arbete uppmärksammas, förhoppningsvis kan vårt arbete inspirera fler städer, säger Oscar Åhman, VD för Vasaparken Fastighets AB och ordförande i Cityfastighetsägarna.
LKPG Culture Pop-Up
Ett exempel på resultatet av samverkan inom Framtidens stadskärna är LKPG Culture Pop-Up där kulturaktörer gratis erbjuds att under några sommarveckor använda vakanta lokaler i stadskärnan för att visa upp sin verksamhet.
– Vi jobbar för fullt med årets Culture Pop-Up, det känns väldigt roligt att snart få presentera årets utställare. Förra året blev satsningen en fantastisk framgång med ett 30-tal kulturaktörer och ett stort intresse från besökarna i stadskärnan. Culture Pop-Up lockade besökare till stadskärnan, kulturutövare fick möjlighet att visa upp sin verksamhet och nå ut till en bredare publik samtidigt som annars vakanta lokaler fylldes med lokal kreativitet och skapande, en win-win-win, säger Jessica Stille Törnqvist, VD på Linköpings Citysamverkan.
Om Linköping vinner priset Placebrander of the Year får vi veta den 5 september då prisutdelningen sker under Placebrander Day i Jönköping.